کلاس یوگا

کلاس یوگا

همه آنچه باید برای حضور در اولین جلسه کلاس یوگا بدانید

ده سال پیش که من در کلاس یوگا ثبت‌نام کردم نمی‌دانستم چه چیزی در انتظارم است. من به درد یوگا می‌خورم؟ معنی حرکاتی که انجام می‌دهم چیست؟ مجبورم مدام چای سبز بخورم و مدیتیشن کنم؟ و ده‌ها سؤال دیگر. حالا اما همه‌چیز آسان‌تر شده، هر ده کیلومتر یک کلاس یوگا هست و کلاسهای تناسب‌اندام هم حالا هرکدام یک مربی یوگا استخدام کرده‌اند که جواب تمام سؤالات شما را می‌داند. حالا دیگر می‌دانیم که یوگا به معنای مدیتیشن مداوم (اگرچه مفید است) و نوشیدن چای سبز (با تمام خوشمزگی‌اش) نیست. اگر می‌خواهید یوگا را شروع کنید نکات زیر را رعایت کنید.

 

    کلاس یوگا آقایان                  کلاس یوگا بانوان    

 

یوگا یعنی تا آنجا که می‌شود کش بیایید

واقعاً انتظاری جز این داشتید؟ شما قرار است در کلاس یوگا به‌خصوص در نخستین جلسه بدنتان را تا آنجایی که امکان دارد کش بدهید. در این میان ممکن است احساس سوختن بکنید و حتی حس کنید بدنتان از وسط دارد نصف می‌شود و این‌ها اگرچه هیچ‌کدام احساسات خوشایندی نیست اما طبیعی است. اگر در انجام حرکات سردرگم شده‌اید دست‌وپایتان را گم نکنید به حرکات مربی و بغل‌دستی‌تان نگاه کنید.

 

 با مربی یوگا مشورت کنید

مربی مسئول هدایت و آموزش حرکات یوگا به شماست. قرار نیست شما حرکات را از همان ابتدا بلد باشید و با این طرز فکر از سؤال پرسیدن خجالت بکشید. احساس نکنید که به خاطر ندانستن و پرسیدن احتمال دارد نادان فرض شده و سرزنش شوید.

 مربی حرکاتتان را هدایت و تنظیم می‌کند

معمولاً مربی‌های یوگا در شروع هر کلاس به سؤالات شاگردانشان درباره نحوه صحیح انجام حرکات توضیح می‌دهند. اگر هم مربی‌تان عادت به زیاد توضیح دادن ندارد خودتان پیش‌قدم بشوید و از او بخواهید که حین انجام حرکات هوایتان را داشته باشد و اشتباهاتتان را اصلاح کند. برخی از هنرجوها دلشان نمی‌خواهد مربی زیاد به آن‌ها نزدیک شده و لمسشان کند، اگر شما با این قضیه مشکلی ندارید از مربی بخواهید به شما نزدیک شده و حرکات اشتباهتان را اصلاح کنید. نتیجه این کار شگفت‌انگیز است.

مربی در این کار خبره است و قرار نیست شما را برای کاری که نمیتوانید انجام دهید مسخره کند یا ایرادی از شما بگیرد. او آن جاست تا کمک کند. پس هر سوالی دارید از او بپرسید و نترسید.

  تنفس عمیق حین یوگا از واجبات است

یکی از عناصر کلیدی یوگا تنفس است که اتفاقاً نقطه درخشان یوگا هم محسوب می‌شود. قطعاً ما در تمام لحظات زندگی در حال نفس کشیدن هستیم، اما یوگا یک روش تنفس مرتب و اصولی و متفکرانه که در اصطلاح به آن «پرانایاما» می‌گویند را به شما آموزش می‌دهد. ماجرا ازاین‌قرار است که یوگی‌های هندی اعتقاد داشتند در هوای پیرامون ما، ماده‌ای حیاتی و انرژی‌بخش وجود دارد که “پرانا” نامیده می‌شود. ما “پرانا” را به درون ریه خود فرومی‌بریم، در ریه‌ها حبس می‌کنیم، پرانا مواد زائد را نابود می‌کند و با بازدم عمیق خود این مواد را خارج می‌کنیم. امروزه ما نام این ماده حیات‌بخش را “اکسیژن” و نام ماده زائد را “دی‌اکسیدکربن” گذاشته‌ایم اما به خاطر آن‌که جنبه‌های بسیار حیاتی و جادویی تنفس را که تاکنون تصور نمی‌کرده‌اید احساس کنید، توصیه می‌کنیم که کماکان به پرانا فکر کنید. در یوگا تنفس آن‌قدر مهم است که خیلی‌ها تصور می‌کنند یوگا به‌تمامی یعنی تنفس. در یوگا هدف از تنفس این است که در مراحل بعد، حرکات را با تنفس صحیح همراه کنیم و به‌این‌ترتیب از شش‌ها و درنهایت کل بدن سم‌زدایی کنیم.

 یوگا یعنی پیشرفت قدم به قدم

قرار نیست در شروع یوگا ره صدساله را یک‌شبه بروید. برای رسیدن به آمادگی کامل در یوگا و تبدیل‌شدن به یک حرفه‌ای، باید 90 مرحله را بگذرانید. برای شروع، کلاس‌های ریلکسیشن پیش روی شماست.

یوگا یعنی به «ناماسته» عادت کنید

وقتی به کلاس یوگا می‌روید یکی از کلماتی که قبل و بعد از کلاس زیاد به گوشتان می‌خورد این است: «ناماسته». ناماسته به معنی سلام و احوالپرسی و خوشامدگویی است. در هند و آسیای شرقی رسم بر این است که وقتی دو نفر به هم می‌رسند، دست‌ها را به هم می‌چسبانند به‌طوری‌که نوک انگشتانشان به سمت آسمان باشد و دست‌ها در مقابل سینه قرار بگیرد و کلمهٔ «ناماسته» را ادا می‌کنند. در ژاپن هم بدون تماس دست و بدن و بدون روبوسی با تعظیم کردن و یا با خم کردن سر این کار را انجام می‌گیرد. در کلاس‌های یوگا، «ناماسته» به معنای ایجاد یک پیوند میان شما، مربی و همکلاسی‌هایتان است. به‌طورکلی ناماسته، چسباندن کف دست‌ها به هم و بردن آن‌ها نزدیک قلبتان و تعظیم‌کردن است. بعد از انجام حرکات شخصی مدیتیشن هم می‌توانید خودتان «ناماسته» را انجام دهید تا به آن عادت کنید.

 لباس راحت و قابل انعطاف بپوشید

لازم نیست یک دست لباس گران از مارک های معروف یوگا بخرید! این موضوع مدتی است مد شده است و بازار لباس فروشی های یوگا با مارک های مختلف گرم است. برای شروع لازم است، لباسی راحت بپوشید که در آن بتوانید همه ی بدنتان را راحت تکان دهید. شاید فکر کنید پوشیدن شلوارک بهتر است اما از آن جایی که حرکات زیادی روی مت ( قالیچه مخصوص) انجام می شود، برای جلو گیری از سوختن پوستتان بر اثر کشیده شدن روی آن، لگینگ را توصیه می کنیم.

قرار نیست به بهانه کلاس یوگا به فروشگاه‌های گران‌قیمت بروید و لباس‌های مارک‌دار بخرید اما بهتر است لباسی که برای یوگا می‌پوشید راحت باشد و کش بیاید. نوع و مدل لباسی که می‌پوشید سلیقه‌ای است و چندان اهمیتی ندارد اما مطمئن شوید که لباستان راحت است و دست و پاگیر نیست.

 اگر می‌خواهید یوگا کار کنید آب زیاد بنوشید

قبل از شروع کلاس یوگا حتماً آب بخورید و خودتان را تشنه نگه ندارید. در طول کلاس هم یک بطری آب به همراه داشته باشید و آن را جلوی زیراندازتان بگذارید تا بهانه‌ای برای آب نخوردن نداشته باشید. بعد از کلاس یوگا هم باید آب بخورید تا بدن هیدراته شود. آب ساده بهترین گزینه است. بااین‌حال، برای تنوع، گاهی اوقات آب نارگیل هم بنوشید، یا چند قطره لیموترش تازه به آب اضافه کنید. یک لیوان بزرگ آب‌میوه تازه پس از بازگشت از کلاس یوگا لذت‌بخش است. هر بار آب‌میوه‌های مختلف که در منزل آماده کرده‌اید بخورید و سعی کنید از شکر اضافی استفاده نکنید چراکه قند طبیعی در میوه کافی است.

 یوگا همیشه در مراجعه است

چه عاشق کلاس یوگا باشید و چه بعد از چند جلسه به ادامه راه مطمئن نیستید، یوگا همواره شما را به سمت خودش می‌کشد. طبیعت یوگا این است که با یک «ناماسته» کش‌دار و با آغوش باز همواره پذیرای شماست و چه‌بسا کسانی که بارها کلاس یوگا را رها کرده و دوباره بازگشته‌اند و حالا خود یک مربی کارکشته یوگا هستند. برخی افراد تصور می‌کنند که یوگا شبیه ژیمناستیک است و چون آن‌ها مسن و دارای اندام نامتناسب و یا عضلات خشک هستند، نمی‌توانند تمرینات یوگا را انجام دهند. اما حقیقت این است که شما هرگز برای بهبود انعطاف‌پذیری بدن پیر نیستید. در طی انجام حرکات یوگا، ماهیچه‌ها تحریک، منبسط و منقبض و در نتیجه قوی می‌شوند. علاوه بر این، تمرین منظم یوگا مانند تمام فعالیت‌های جسمی دیگر، روند پوکی استخوان را کند می‌کند. یوگا تمام عناصر برای بهبود ظرفیت تنفس را در اختیار دارد و آن‌ها را به جریان می‌اندازد و با کاهش ضربان قلب، عملکرد قلب و عروق را نیز بهبود می‌بخشد. تأثیر یوگا بر عروق، سهیم بودن در کاهش فشارخون است. یوگا با بازگرداندن جریان خون از عضوهای پایینی، گردش خون را تسهیل می‌کند. به‌طورکلی، یوگا ظاهر کلی بدن را زیباتر می‌کند، بنابراین، به لطف زیبایی بیشتر ستون مهره‌ها و حفظ آن‌ها در بهترین وضعیت، فرد در بدنش احساس راحتی و آسایش دارد. علاوه بر این یوگا اثرات مثبتی بر یادگیری و حافظه، کند شدن روند پیری، افزایش اعتمادبه‌نفس، بهبود روابط و ارتقای سطح انرژی دارد. پس هیچ‌گاه به این فکر نکنید که شما برای یوگا ساخته نشده‌اید و این را بدانید که یوگا همیشه در مراجعه است.

کلاس یوگا اندرزگو در شعبه باشگاه رشد سوبا

نمی توانید همه ی حرکت ها را انجام دهید

و کسی هم این انتظار را از شما ندارد! فقط تلاش کنید تا جایی که می توانید پیش بروید. در جلسه اول از عضلاتی استفاده خواهید کرد که شاید تا به حال اصلا نمی دانستید دارید!

بار اول احساس درد در قسمت های مختلف بدن می کنید و فکر می کنید این حرکات خیلی خارج از سیستم و توان بدن شماست، طبیعی است! فقط سعی کنید حرکات را درست انجام دهید و به مربی توجه کنید.

 تنفس حیاتی است

یکی از کلیدی ترین نکات یوگا تنفس است. ما همواره در حال تنفس هستیم اما نفس کشیدن یوگا خیلی با فکر تر و حساب شده تر است که به آن پارانایاما می گویند. به طور معمول در یوگا دم در موقع باز کردن قفسه سینه، باز دم هنگام کشیدگی ها و جمع شدن ها انجام می شود تا بدن و ریه ها سم زدایی شود.

 شرکت کنندگان در کلاس های یوگا در یک سطح نیستند

با یک کلاس سخت و سرعتی مثل یوگای گرم شروع نکنید. از کلاس هایی با روند آرام و ریلکس تر شروع کنید. مدتی که به آن کلاس ها بروید کم کم می توانید وارد کلاس های سخت تر و سبک هایی که بیشتر دوست دارید شوید.

 لازم نیست حتما مت خودتان را ببرید

اگر مطمئن هستید که می خواهید یوگا را ادامه بدهید، برای خودتان یک مت بخرید، اما اگر فعلا می خواهید یوگا را امتحان کنید، بدانید که در اکثر کلاس های یوگا تهران مت های همگانی هست که می توانید از آن ها استفاده کنید. اما داشتن مت و حوله شخصی برای حفظ نظافت و سلامت توصیه می شود.