10 فایده ی ورزش اسپینینگ

10 فایده ی ورزش اسپینینگ

10 مزیت و فایده ورزش اسپینینگ

1. کالری سوزی

یکی از مزایا و فواید استفاده از اسپینینگ رسیدن به لیست بلندی از الزامات سلامتی، تناسب اندام و شیوه ی زندگی در گستره ی وسیعی از افراد است. این که شما یک ورزشکار کارکشته و قدیمی هستید و به دنبال دستاوردهای عملکردی اسپینینگ را انجام می دهید و یا یک تازه وارد هستید و به دنبال چند کیلو کاهش وزن، فرقی نمی کند؛ اسپینینگ خواسته ی هر دودسته را رفع می کند. در اسپینینگ بدون توجه به سن و یا جنسیت نیازهای بسیاری رفع می شود و هیچ‌کدام از ورزش‌های مناسب برای تناسب اندام مانند اسپینینگ تا این حد پویا و انعطاف پذیر نیستند.

2. یافتن کلاس اسپینینگ در نزدیکی منطقه زندگی به راحتی

با توجه به فراگیر شدن و محبوبیت امروزه ی اسپینینگ، اگر نزدیکی مکان تمرین برای شما اولویت باشد، یافتن چنین کلاس های برای شما بسیار آسان خواهد بود. همچنین اگر از دسته افرادی باشید که تمایل به انجام تمرینات اسپینینگ در منزل را داشته باشید با توجه به قیمت نسبتاً مناسب تر این دستگاه نسبت و وسایلی مانند تردمیل امکان تهیه و انجام این ورزش نیز در خانه با هزینه کمتری امکان پذیر خواهد بود.

باشگاه ورزشی رشد نیز یکی از این مجموعه ورزشی است که با بهره گیری از مربیان حرفه ای و کارآمد، کلاسی پر انرژی و لذت بخش را برای شما فراهم خواهد کرد.

 

کلاس مناسب خود را پیدا کنید

 

3. ورزش هوازی فوق العاده برای بهبود سلامتی قلب

از دیگر فواید اسپینینگ این است که هم می تواند به‌عنوان یک ورزش بی هوازی انجام پذیرد و انرژی را از ذخایر بیرون کشیده و مقاومت عضلات را به مرور افزایش دهد. از سوی دیگر نیز به عنوان یک ورزش هوازی و با بالا بردن ضربان قلب، عضلات قلب و عروق را تقویت کرده و توان آن ها را بهبود می بخشد. در تمرینات اسپینینگ با تنظیم و کنترل تنفس هنگام رکاب زدن می توان وضعیت شش ها را نیز بهبود بخشید.

4. تنظیم سرعت

اگر تمایل دارید به طور مرتب سرعت و مقاومت خود را بالا ببرید بهتر است از اسپینینگ استفاده کنید. اگر شما تازه کار هستید و یا تازه آسیب عضلانی که برایتان ایجاد شده بود بهبود یافته و یا اصلاً انجام تمرین های شدید برای شما ایجاد نگرانی می کند، نگران نباشید. هر زمانی که شما سوار بر دوچرخه سالنی شوید می توانید تمریناتی که مناسب شما است و با شدتی که می خواهید انجام دهید. تمرینات در اسپینینگ بسیار منعطف هستند و برای هر سن و سطوح مختلف آمادگی جسمانی مناسب هستند و این از فواید اسپینینگ است.

5. با مربی خود گفتگو کنید

مربی شما ممکن است بتواند و یا نتواند سطح آمادگی جسمانی شما را دقیقاً ارزیابی کند؛ بنابراین با او صحبت کنید و او را در مورد هدفی که از اسپینینگ دارید و احساس و موقعیت خود آگاه سازید.

6. کنترل اضطراب و استرس

یکی از فواید اسپینینگ همانطور که گفته شد تنظیم و کنترل تنفس است و از مزایای کنترل تنفس علاوه بر مزیت گفته شده کنترل اضطراب و کاهش ضربان قلب در موقعیت های خاص است. در واقع ویژگی مشترک ورزش های قدرتی همین از بین بردن استرس است.

 

کلاس های حرفه ای و پر انرژی با مربیان حرفه ای

همین حالا ثبت نام کنید

 

7. امکان اندازه گیری پیشرفت

از دیگر فواید اسپینینگ این است که این دستگاه ها دارای درجه ها و تجهیزاتی برای اندازه گیری مسافت فرضی طی شده با رکاب زدن، اندازه گیری ضربان قلب و میزان کالری سوزی در مدت زمان رکاب زدن، دارد. در نتیجه با مشاهده پیشرفت بیشتر در هر جلسه انگیزه و انرژی برای ادامه و افزایش تلاش بیشتر می شود.

8. کاهش آسیب به بدن هنگام انجام تمرینات

اسپینینگ نسبت به سایر ورزش های هوازی سنتی فشار کمتری به پاها، زانوها و دیگر مفاصل شما وارد می کند. با توانایی کار کردن با دوچرخه سالنی و تعین درجه دشواری بدون نگرانی و ترس از آسیب احتمالی به زانو و پا، فقط به نتیجه ی تمرینات فکر کنید و به مرور زمان پیشرفت کنید.

9. فرم دادن به بدن

قبل از انعکاس مزایای فیزیکی استفاده از اسپینینگ باید در واقع اشاره کرد به ایجاد ماهیچه و فرم دادن به بدن به شکل عالی و درست. در اسپینینگ عضلات بیشتر در پاها و قسمت پایینی بدن ساخته می شود. اگر قصد دارید که ماهیچه ها را در قسمت فوقانی تقویت کنید و یا بسازید باید از آموزش های ترکیبی و متقابل نیز استفاده کنی. مثل استفاده از وزنه هنگام رکاب زدن و یا پیلاتس و سایر ورزش های قدرتی.

10. تقویت عضلات مرکزی و سیکس پک

مربیان اسپینینگ همیشه باید در مورد تکنیک ها و وضعیت صحیح ایستادن به ورزشکاران یادآوری کنند. قرار گرفتن در وضعیت درست برای کار روی گروه عضلانی درست ضروری است. علاوه بر عضلات اصلی پا که در طول کلاس اسپینینگ به کار گرفته می شوند، عضلات شکمی نیز به کار گرفته می شوند و تمرین داده می شوند.

برخلاف مسابقات دوچرخه سواری در جاده ها همانطور که رکاب می زنید می توانید ریتم بدن را بالا ببرید و این کمک می کند تا ریتم پا را حفظ کنید. حرکات از یک موقعیت خمیده به ماهیچه های اطراف شکم و ماهیچه های اطراف ماهیچه های مرکزی پخش می شود و به این صورت ریتم حرکات در بدن پخش می شود.

شما ممکن است نتیجه حرکات را بلافاصله مشاهده نکنید ولی این یکی از فواید اسپینینگ یا همان دوچرخه سالنی است که در گذر زمان ایجاد می شود. همانطور که شما شروع می کنید به احساس حرکات در کل بدن، تأثیرات در ماهیچه ها از جمله ماهیچه های سیکس پک نیز شروع می شود.

مضرات اسپینینگ

تا الان از فواید اسپینینگ گفتیم. ولی آیا استفاده از اسپینینگ مضرات و عوارضی هم دارد؟

1- آسیب به کلیه ها

از عوارضی که برای اسپینینگ نام برده شده است آسیب به کلیه در اثر تمرین های خیلی سنگین است که در اثر آن آب بدن به شدت کم شده و کلیه ها دچار مشکل می شوند که البته در اکثر موارد با رفع کم ابی مشکل حل شه است. همانطور که اشاره کردم این مشکل در اثر کم آبی ایجاد شده. مشکلی که ممکن است در هر ورزش دیگری نیز رخ دهد. پس توصیه تکید می کنم هنگام انجام تمرینات حتما بطری آب همراهتان بوده و هر چند لحطه یک بار کم آبی ایجاد شده در اثر تعریق زیاد را جبران کنید. 

پس این خطر هیچ ارتباطی مستقیمی با کلاس اسپینینگ ندارد و به میزان تلاش فردی که در این کلاس شرکت می‌کند بستگی دارد. همان‌طور که اشاره شد، هرچه تلاش فرد بیش از حد توان‌اش باشد، ریسک ابتلای او به بیماری‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

2- کمر درد

از دیگر عوارضی که برای ورزش اسپینینگ شمرده می شود کمر درد است، اما همانطور که در مطلب حرکات اشتباه شایع در اسپینینگ اشاره شد این عارضه در اثر اشتباه در نوع ایستادن و رکاب زدن ایجاد می شود. اگر هر فردی که قصد انجام این تمرینات را دارد، نوع درست ایستادن و رکاب زدن را یادبگیرد هیچ نگرانی از بابت صدمه دیدن در پا یا کمر وجود نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه رکاب زدن می توانید مقاله حرکات درست و اشتباه رایج در اسپینینگ را نیز مطالعه کنید. 

 

نهایتاً اینکه با انجام درست تمرینات و با استفاده از تمرینات مقاومتی اسپینینگ و افزایش رشد و پیشرفت اعتماد به نفس شما نیز افزایش می یابد، پس توصیه می کنم صبر نکنید و همین امروز برای بهره بردن از لیست بلند فواید اسپینینگ، استفاده از اسپینینگ را استارت بزنید و شروع کنید!

  کلاس اسپینینگ باشگاه رشد