قوانین و مقررات ورزش شنا

قوانین و مقررات ورزش شنا

شنا ورزشی است که هم به صورت تفریحی و هم به شکل مسابقه و رقابت و به صورت پیمودن مسافتی در آب و یا انجام حرکات خاص در آب اجرا می شود و هنگام انجام به شکل رقابت باید با قوانین و مقررات ورزش شنا آشنا باشید. 

شنا چه برای تفریح و سرگرمی انجام شود و یا جهت مسابقه و رقابت های ورزشی، در هر صورت ورزشی محبوب به شمار می رود که در سراسر جهان طرفداران بسیار زیادی در میان مردم دارد.

شنا به صورت های مختلف در رودخانه، در آب های آزاد، در آب های ساحلی دریا و دریاچه و گاه نیز در میان آبهای خروشان دریاها و اقیانوس ها انجام می شود. اما بطور معمول شنا را در استخر شنا انجام می دهند که استخر میتواند یا بصورت سرپوشیده یا سرباز و در هوای آزاد باشد . در این مقاله سعی کرده ایم قوانین و مقررات شنا و حتی مشخصات یک استخر از دید بین المللی را برای شما شرح دهیم. 

بهترین استخر شنا تهران در مجموعه ورزشی سوبا

 

مشخصات استخر

 استخر محل مخصوصی است برای شنا ، شیرجه ، واترپلو یا جهت فعالیت های درمانی مانند استخر آب درمانی، که در اندازه های مختلف ساخته می شود. ولی استخرهایی که در آنها مسابقات رسمی را برگزار میکنند باید دارای مشخصاتی معین باشد. این مشخصات از طرف فدراسیون بین المللی شنای آماتور ، که آن را فینا FINA می خوانند به شرح زیر تعیین شده است :

  •  طول : 50 متر عرض : حداقل 21 متر
  •  عمق : حداقل 80/1 متر
  •  تعداد خطوط 8 خط ( عرض هر خط 5/2 متر )
  •  در استخرهایی که رکوردگیری میکنند ، دمای آب باید 22 تا 24 درجه سانتی گراد باشد .

 لباس شنا

 لباس مخصوص شنا یک شلوار کوتاه و چسبیده به بدن است که باید وزن آن بسیار کم باشد و آب را در خود نگه ندارد . طبق مقررات بین المللی شلوار شنا هنگام مسابقات بین المللی و رکوردگیری باید از پارچه ای به رنگ تیره و بصورت یک تکه باشد . در میان تمام رشته های ورزشی شناگران کمترین و سبکترین پوشاک را دارند .

 بهترین استخر کامرانیه در مجموعه ورزشی رشد سوبا

انواع شنا

 ورزش شنا را به صورت های گوناگون انجام می دهند. بعضی از انواع شناها عبارتند از:

 شنای استقامت : پیمودن مسافتهای طولانی در آب را به کمک انواع شناها، شنای استقامت می گویند. این نوع شنا بطور معمول در آب های آزاد صورت می گیرد. اما در استخر هم می توان شنای استقامت انجام داد. از انواع شناها که برای پیمودن مسافت های زیاد به کار می رود شنای پهلو است که خستگی کمتری در پی دارد .

 شنای زیر آبی : از دیگر انواع شنا که به منظور نجات غریق و یا یافتن چیزی در زیر آب مورد استفاده قرار میگیرد. در شنای زیر آبی بطور معمول از شنای قورباغه یا شنای پهلو استفاده می کنند .

 کار غواص ها هم در زیر آب شنای زیر آبی است اما آنها از وسایل مخصوصی استفاده می کنند تا بتواند در زیر آب بهتر و سریعتر حرکت کنند، مدت بیشتری در زیر آب بمانند و بتوانند به عمق زیادتری برسند .

کرال : در لغت به معنی خزیدن و سینه مال جلو رفتن است . از سریعترین نوع شناها لست که در آن دستها هر بار که از آب بیرون می آیند از کنار گوش داخل آب میشوند و همزمان با این کار پاها به آب ضربه میزنند. شنای کرال به 2 صورت پشت و سینه انجام می شود.

شنای قورباغه : شنای قورباغه یکی از مفیدترین شناها در دریا و آبهای خروشان است که چون چهار دست و پا در آب قرار میگیرند تا حد زیادی به شنای حیوانات شباهت دارد .

 

شیرجه

شیرجه از رشته های مهم و زیبای ورزش شنا است . به طور کلی شیرجه یا از سکو انجام میشود یا از تخته فنری. سکو نیز دو نوع است : سکوی 10 متری و سکوی 5 متری . تخته فلزی نیز 2 نوع است : 3 متری و 1 متر ی .

شیرجه را هم با دورخیز کردن انجام میدهند و هم بدون دورخیز .

 انواع شیرجه :

شیرجه انواع مختلفی دارد که شیرجه روها از لحظه جداشدن از سکو یا تخته تا دخول در آب به شکلهای گوناگون به بدن خود پیچ و تاب میدهند و سپس در آب فرو می روند .

 انواع شیرجه عبارت است از :

  • فرشته
  • شکسته
  • جمع باز
  • یک چرخ از جلو با یک پشتک
  • یک پشتک و نیم
  • شیرجه از عقب
  • یک مهتاب
  • شیرجه موازنه
  • بالانس شیرجه
  • شیرجه های پیچ

 

 نجات غریق

یک سلسله کارهایی را که باید به شیوه ای فنی و علمی انجام شود تا یک غریق از مرگ نجات یابد، نجات غریق می گویند. برای یاد گرفتن اصول نجات غریق باید در کلاسهای مخصوصی شرکت کرد تا نشان ویژه آن را بدست آورد. عملیات نجات غریق شامل مراحل مختلفی است همچون گرفتن غریق از آب ، اجرای تنفس مصنوعی و ...

 فدراسیون نجات غریق در سال 1910 توسط ریموند پیته در شهر پارس تاسیس شد و سپس در سطح جهان گسترش یافت .

 

مسابقات شنا

 مسابقات شنا در مسافتهای گوناگون و به شیوه های مختلف برگزار میشود . مهمترین نوع شناها عبارتند از :

شنای قورباغه: همانطور که اشاره کردیم، شنای قورباغه یکی از مفیدترین شناها در دریا و آبهای خروشان است. قوانین و مقررات شنا قورباغه به صورت بین المللی به شرح زیر است:

  • دستها باید با هم از طرف سینه به طرف جلو حرکت داده شود .
  • سنگینی بدن باید روی سینه باشد و تمام حرکات بازوان باید همزمان و در یک صفحه افقی انجام شوند و حرکت متناوب(یک در میان) نداشته باشند.
  • پاها باید با هم به طرف بدن جمع شود سپس از طرفین باز شده بعد جفت شوند .
  • تمام حرکات پاها باید همزمان و در یک صفحه افقی انجام شوند و حرکت متناوب نداشته باشند.
  • در مرحله‌ای از حرکت پا که باعث پیشروی و جلو رفتن شناگر در آب می‌شود، پاها باید چرخش خارجی داشته باشد، پای قیچی، پای کرال و پای دلفین پایین رونده مجاز نیست.
  • در هنگام برگشتها و پایان مسابقه، لمس دیواره باید با هردو دست و بطور همزمان‌انجام شود، این تماس می‌تواند در سطح آب و یا در بالا و یا در زیر آب باشد. تا زمانی که دستها دیواره را لمس نکرده‌اند شانه‌ها باید در صفحه افقی باقی بمانند.
  • به هنگام هر دوره کامل یک دست و یک پای قورباغه، قسمتی از سر شناگر باید سطح آب را بشکافد (یعنی قسمتی از سر از آب خارج شود).

 شنای پروانه : از انواع شناهای جدید است که قدرت زیادی می خواهد. در مسابقات رسمی باید طبق اصول و شرایط زیر انجام گیرد:

  •  بازوها باید با هم و در بالای سطح آب به طرف جلو پرتاب شود و همزمان به سمت عقب کشیده شود .
  •  سنگینی بدن باید روی سینه باشد و شانه ها در سطح آب به طور افقی قرار گیرند .
  •  تمام حرکات ساقها و پاها باید هم زمان و باهم انجام شود .

این نوع شنا بسیار سنگین اما سریع است و در مسافتهای کم معمولاً اجرا می شود. همانطور که گفتیم از مزایای شنا برای بدن لاغری است

شنای آزاد : منظور از شنای آزاد این است که در مسابقات این شنا، یک شناگر می‌تواند با هراستیلی که می‌خواهد شنا کند، مگر در مسابقات مختلط انفرادی یا مختلط تیمی که منظور از شنای آزاد، هر استیلی است به غیر از پشت، قورباغه یا پروانه. پس آزاد بودن به معنای کامل آزاد بودن از قید و بند و قوانین و مقرات شنا در اسن مسابقات نیست. 

کرال پشت : شنای کرال به 2 صورت پشت و سینه انجام می شود. که در حین اجرای مسابقات کرال پشت باید قوانین زیر اجرا شود:

  • به جز هنگام برگشت، شناگر باید همواره بر پشت قرار داشته باشد. وضعیت طبیعی پشت در شنای پشت می‌تواند شامل یک حرکت چرخشی بدن باشد بشرط اینکه این چرخش نسبت به سطح افقی، ۹۰ درجه یا بیشتر نشود.
  • در تمام طول مسابقه قسمتی از بدن شناگر باید سطح آب را بشکافد (یعنی باید قسمتی از بدنش بیرون از آب باشد و بردن تمام بدن به زیر آب مجاز نیست).
  • به استثنای زمان برگشت که شناگر مجاز است تمام بدنش را به زیر آب ببرد و پس ازاستارت و هر برگشت نیز می‌تواند این عمل را انجام دهد بشرط اینکه مسافتی را که در زیر آب طی می‌کند بیش از ۱۵ متر نباشد.

 

مسابقات جهانی شنا

 در مسابقات جهانی انواع شنا در مسافتهای مختلف به اجرا در می آید که عبارتند از :

  1.  کرال سینه : 100 متر ، 200 متر ، 400 متر ، 800 متر ، 1500 متر
  2.  قورباغه و پروانه : 100 متر و 200 متر
  3.  کرال پشت : 100 متر و 200 متر
  4.  مختلط انفرادی : ( چهار شنای انفرادی شامل شنای پروانه ، پشت ، قورباغه ، آزاد ) : 200 متر و 400 متر .
  5.  امدادی آزاد : 100 × 4 متر ، 200 × 4 متر .
  6.  مختلط امدادی : 100 × 4 متر .

داوران

مسابقات رسمی شنا را گروهی داور نظارت و قضاوت میکنند که عبارتند از : سرپرست کل مسابقات ، استارتر ( اعلام کننده شروع مسابقات ) سرپرست وقت نگهدارها ، وقت نگهدارها برای هر خط ، سرداور ، داوران رده بندی برای هر خط ، داور رگشت برای هر خط ، داور شنا و ( استیل ) گوینده ، نویسنده نتایج و هماهنگ کننده شناگران