چند نکته ی ریز ولی اساسی برای داشتن بدنی متناسب

چند نکته ی ریز ولی اساسی برای داشتن بدنی متناسب

در انتخاب رژیم غذایی مناسب علاوه بر حفظ سلامت بدن در طول انجام رژیم، باید به این نکته ی اساسی نیز توجه داشته باشید که رژیم غذایی مناسب خود را پیدا کنید. هستند بسیاری از افراد که در میانه ی رژیم غذایی آن را رها کرده و یا حتی با انجام آن نهایتا به شکست می رسند. علت این موارد چه می تواند باشد؟ ما در باشگاه ورزشی رشد با افراد مختلفی روبرو هستیم که علاقه مند به داشتن رژیم غذایی مناسب هستند با بررسی این افراد به موارد و نکاتی رسیدیم که برای موفقیت شما در رسیدن به نتیجه و داشتن بدنی متناسب کمک خواهد کرد

اگر برایتان مهم است که تناسب اندام زیبا و متناسبی داشته باشید به کالری مواد غذایی که مصرف می کنید دقت داشته باشید ( برای دختران جوان 2000کالری ، پسرهای 2500کالری توصیه می شود . البته لازم به ذکر است که این مقدار مصرف انرژی به مواردی همچون سن ، قد ، وزن ،میزان فعالیت روزانه ، و بسیاری از معیارهای دیگر بستگی دارد که برای تعیین دقیق مقدار دریافت کالری روزانه به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید . )

افرادی که درطول رژیم غذایی شان باشکست مواجهه می شوند دو دسته هستند

گروه اول :بسیاری از افراد بخصوص خانم ها هنگامی که چند کیلو از وزن شان کاسته شد ، رژیم غذایی شان را قطع می کنند و دوباره به رویه غذا خوردن سابق شان باز می گردند و این تصور را دارند که دیگر چاق نخواهند شد .

شما باید تا یک سال رژیم غذایی تان را حفظ کنید زیرا برای اینکه تا بدن شما به مقدار کالری دریافتی جدید عادت کند و از حجم معده تان کم شود به زمان نیاز دارید .

گروه دوم :هنگامی که رژیم می گیرید بسیار علاقه مند هستیم که در ماه اول چندین کیلو وزن کم کنیم و هنگامی که این اتفاق نمی افتد ناامید می شویم و رژیم را رها می کنیم .

آیا علت را می دانید ؟ آیا می دانید چرا وزن تان با تغییر در رژیم غذایی تان کم نمی شود ؟

شاید شما برنامه غذایی صحیحی که باید داشته باشید را دنبال نمی کنید به همین دلیل به کاهش وزنی که انتظار دارید نمی رسید ، چون رژیم غذایی تان توسط خود شما برنامه ریزی شده است نه یک متخصص تغذیه .

چند توصیه غذایی :

1. سعی نکنید کالری ذخیره کنید

جا انداختن صبحانه یا شام باعث می شود بعدا بیشتر به سمت غذاهای پرکالری و پرخوری بروید.سیاری از افراد برای کاهش کالری دریافتی روز و یا ذخیره میزان کالری قابل دریافت برای نهار و شام، صبحانه را حذف می کنند، اما این کار نتیجه عکس خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که افراد با حذف صبحانه در ابتدای روز، کالری بیشتری در ادامه دریافت خواهند کرد و به ریزه خواری و خوردن مواد چرب و شیرین روی می آورند. صبحانه از اشتهای کاذب، هوس و میل خوردن هله هوله در تمام روز جلوگیری خواهد کرد. به عنوان صبحانه سعی کنید غذایی پروتئینی میل کنید تا در ادامه روز پر انرژی باشید.

وقتی بیش از حد به خود گرسنگی می دهیم دچار انتخاب های بد غذایی می شویم، یعنی فشار گرسنگی آنقدر بالا است که اجازه نمی دهد فکر کنید غذایی که می خواهید بخورید سالم است یا خیر. سعی کنید در طول روز تعداد وعده های خود را به چندین وعده کوچک افزایش دهید. گرسنگی دادن به خود، راه حل کاهش وزن نیست.

2. منظم و سر وقت غذا بخورید
این کار باعث می شود شما سر ساعت خاصی گرسنه شوید و غیر از آن، میل به خوردن نداشته باشید. برای وعده ها و میان وعده ها، زمان خاصی را تعیین کنید و هر چیزی که قرار است میل کنید را فقط در این زمان ها بخورید. این کار باعث می شود کالری دریافتی تان را نیز سریع تر بسوزانید.

3. مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید
در طول روز 5 واحد میوه و سبزی مصرف کنید . میوه و سبزیجات دارای کالری بسیار کم، قدرت چربی سوزی بالا و فیبر زیاد هستند که باعث می شود بیشتر لاغر شوید و کمتر گرسنگی بکشید.

4. بیشتر حرکت کنید
این واقعیت که باید تحرک بیشتری داشته باشید تا وزن کم کنید را هرگز نمی توانید از کاهش وزن و تناسب اندام مجزا بدانید. تنبلی را کنار بگذارید و به یک فرد پر جنب و جوش و اکتیو تبدیل شوید تا متابولیسمتان بالا برود و زودتر به وزن ایده آل خود برسید. توصیه می کنم که حداقل هفته ای سه مرتبه و به مدت نیم ساعت فعالیت ورزشی داشته باشید. 

5. باز هم؛ آب بنوشید!
برای هزارمین بار می گوییم که بیشتر آب بنوشید. در نوشیدن آب برای کاهش وزن و تناسب اندام بیشتر، موارد زیر را رعایت کنید:

  1. آب باید هم دمای محیط باشد.
  2. در حالت نشسته آب بنوشید.
  3. نیم ساعت قبل از غذا آب بنوشید تا ظرفیت معده و اشتها را کاهش دهد.
  4. اگر احساس گرسنگی کردید، کمی آب بنشوید شاید این احساس در واقع حاصل از تشنگی باشد که در بیشتر مواقع، مغز پیام آن را با گرسنگی اشتباه می گیرد.
  5. اما خوردن نوشیدنی های بانمک را محدود کنید ( نوشیدنی هایی که درصد بالایی از نمک را دارا هستند )

6. هیچ غذایی را ممنوع نکنید
مخصوصا آنهایی را که بیشتر دوست دارید، زیرا ممنوع کردن آنها، باعث می شود که ولعتان زیاد شود و در موقعیتی که به دست می آورید، دست به پرخوری بسیار زیاد بزنید و در نتیجه، با پشیمانی و ناامیدی فراوان از ادامه رژیم غذایی، مواجه شوید. در عوض این کار را انجام دهید:

غذاهایی را که دوست دارید در مقدار کم در رژیم تان بگنجانید و یا اینکه برای آنها در یک یا دو روز در هفته، کالری اضافی ذخیره کنید تا خوردن آنها مشکلی برایتان ایجاد نکند.

7. خوراکی های پرکالری؛ ممنوع
هرگز خوراکی های پرکالری مانند انواع کیک، نوشیدنی، تنقلات، شکلات، شیرینی و... را در خانه نگهداری نکنید تا نسبت به خوردنشان وسوسه نشوید.

8. حداقل یک هفته دوام بیاورید!
هرگز کارتان را در روزهای ابتدایی رها نکنید. تجربه نشان داده است که افراد به هر نوع سبک زندگی و رژیم غذایی عادت خواهند کرد، پس یک بار برای همیشه تکلیفتان را با چربی های بدنتان روشن کنید و حداقل تا یک هفته دوام بیاورید و روی برنامه تان پایبند بمانید.

9. خوردن مواد غذایی و یا میوه های چربی سوز

خوردن میوه ها و غذاهایی که چربی سوز هستند را در اولویت قرار دهید. یک سری از این مواد غذایی و میوه ها عبارتند از :آناناس ، انگور ، گوجه فرنگی و هویج .

 10. ایستاده غذا نخورید!

ایستاده غذا خوردن باعث انباشت چربی و سخت هضم شدن غذا می شود. 

نکات گفته شده را در انجام هر رژیم غذایی باید رعایت کنید. اینکه رژیم شما قرار است 3 روزه باشد، یک هفته ای یا فرایندی مداوم، فرقی نمی کند. باید یک سری اصول برای نتیجه گیری درست و به خطر نیافتادن سلامتیتان را رعایت کنید. در مقالات آتی سعی می کنم تعدادی از این رژیم های غذایی را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعفشان را برای شما شرح دهم.