هوازی چیست؟

هوازی چیست؟

هوازی چیست؟

ورزش هوازی یا ایروبیک ورزشی است که ضربان قلب در حدود 65 تا 80 درصد حداکثر میزان ضربان قلب برای مدت حداقل 20 دقیقه قرار داشته باشد.

تمرین هوازی

به انواع ورزشهایی که بطور مستمر و طولانی مدت (بیش از ۲ دقیقه) طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام تمرین کمتر از ۷۰درصد حداکثر ضربان قلب می‌باشد تمرینات ایروبیک و یا زیر بیشینه گفته می‌شود. دویدن و پیاده‌روی دوچرخه‌سواری، شنا در مسافتهای طولانی مدت از انواع تمرینات ایروبیک هستند. تمرینات هوازی به دو روش صورت می‌گیرد: ۱ـ روش تداومی ۲ـ روش تناوبی(اینتروال) ، در روش تداومی فرد بدون استراحت به تمرین می‌پردازد مثلاً ۲۰ دقیقه دویدن پیوسته و بدون استراحت ولی در روش تناوبی فرد مابین تمرین کردن استراحت می‌کند. معمولاً زمان استراحت با زمان فعالیت در تمرینات تناوبی هوازی برابر است. به عنوان مثال یک دقیقه دویدن و یک دقیقه استراحت کردن (استراحت فعال مثل راه رفتن) یک تمرین انیتروال هوازی محسوب می‌شود. انرژی مورد نیاز برای انجام تمرینات ایروبیک از گلوکز و چربی تامین می‌شود بنابراین برای کاهش چربیی خون و یا کاهش وزن چربی بدن، تمرین ایروبیک بهترین نوع تمرین است.

سلامت قلب

ورزش های هوازی تاثیر چشمگیری در افزایش سلامت قلب دارند. وظیفه قلب رساندن خون به مغز، ماهیچه ها و سایر ارگان های بدن است. از آنجا که قلب در طول زمان انجام ورزش این ورزش با شدت بیشتر کار می کند به مرور زمان قلب قوی تر می شود. حال که قلب قوی شده در زمان های عادی نیازی ندارد با شدت و قدرت برای رساندن خون به ارگان های بدن کار کند و ضربان قلب در حال استراحت قرار می گیرد. این امر خطر حملات قلبی و سایر بیماری های قلبی را کاهش میدهد.

کاهش وزن

از دیگر فواید این ورزش های به وجود آودن شرایطی برای سوزاندن کالری در زمانی نسبتا طولانی است. هنگامی که ماهیچه ها کار می کنند به انرژی نیاز دارند. بخشی از این انرژی از کالری مواد غذایی که شما می خورید تامین می شود . اگر شما به اندازه کافی ورزش ایروبیک انجام دهید بدن برای تامین انرژی مورد نیاز ماهیچه ها چربی های اضافه را می سوزاند. کاهش وزن از طریق ورزش های هوازی به همراه یک رژیم غذایی مناسب بسیار سالم تر از رژیم غذایی تنها است. زیرا یک رژیم غذایی سخت گیرانه و کم کالری باعث ضعف و کاهش حجم عضلانی شما می شود. یک آزمون ساده برای اینکه شما متوجه شوید که فعالیت شما از کدام نوع تمرین می باشد این است که اگر هنگام تمرین بتوانید صحبت بکنید، تمرین شما از نوع ایروبیک میباشد و اگر نتوانید صحبت کنید و اصطلاحاً نفس، نفس بزنید، نوع تمرین شما بی هوازی خواهد بود.