مزیت شنا برای بدن: فواید شنا برای لاغری

مزیت شنا برای بدن: فواید شنا برای لاغری

شنا یکی از تمرینات ورزشی مناسب برای همه سنین است. این ورزش بسیار ساده و ارزان قیمت است و فرد می تواند به تنهایی آن را انجام دهد. شنا کردن به افراد کمک می کند تناسب اندام خود را حفظ کنند اما مزایای دیگری هم شنا برای سلامت روح و روان نیز دارد که در این مقاله سعی کرده ایم یک سری از این مزایای شنا برای بدن را اشاره کنیم: 

افراد ۱۹ ال ۶۴ سال باید ۱۵۰ دقیقه تمرینات هوازی متوسط را در طول هفته انجام دهند.

کودکان کم سن و سال نیز باید از لحاظ جسمی فعال باشند. استفاده از تمرینات قدرتی در برنامه ورزشی برای حفظ قدرت عضلات و انعطاف پذیری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما ممکن است شنا را در برابر سایر ورزش ها انتخاب کنید که یک انتخاب هوشمندانه است؛ این ورزش به بدن اجازه می دهد به خوبی حرکت کند و علاوه بر تقویت عضلات در کالری سوزی هم نقش موثری داشته باشد.

استخر مجموعه ورزشی رشد سوبا بهترین استخر بانوان در تهران می باشد. برای اطلاع از برنامه زمانی این استخر برای خانم ها از طریق لینک زیر اقدام نمایید. 

استخر بانوان تهران

۱۰ مزیت شنا کردن برای بدن

1- شنا تمرین ورزشی برای کل بدن است

شنا کردن تقریبا هر گروه بزرگی از عضلات که در بدن وجود دارد را درگیر خود می سازد و فرد را ملزم می کند از بازو، پا، شکم و سایر قسمت های بدن استفاده کند. شنا کردن می تواند:

  • ضربان قلب را بدون وارد کردن فشار بر روی بدن افزایش دهد
  • قدرت بدن را افزایش دهد
  • تن عضلات را بهبود ببخشد
  • تناسب اندام را بهتر کند
  • به مدیریت وزن کمک نماید.

2- مناسب برای سیستم قلبی عروقی

تمرینات ورزشی قلبی عروقی که به آن ها تمرینات هوازی یا کاردیو نیز گفته می شود و قبلا در مقاله تمرینات هوازی چیست به آن پرداختیم، قلب، ریه و سیستم جریان خون را درگیر خود می سازد. در طول تمرین ورزشی همچون شنا، می توان از مزایای چنین تمرینی استفاده کرد.

تمرین طولانی مدت، با ریتم منظم و شدت متوسط باعث سازگاری مناسب با دیگر فعالیت های فرد می‌شود: تثبیت فشار خون، کاهش فرکانس قلبی هنگام خواب و فعالیت، و افزایش تحمل در انجام فعالیت ها از دیگر فواید شنا برای سیستم قلبی عروقی به شمار می‌آیند.

علاوه بر این شنا در وضعیت درازکش، به بازگشت خون وریدی به سمت قلب کمک کرده و آن را آسان می‌سازد. دیگر لازم نیست برای بازگشت خون از سیاهرگ به قلب بر نیروی جاذبۀ زمین غلبه شود.

3- مناسب برای تمام سنین

برخی از انواع تمرینات ورزشی ممکن است برای افرادی که تازه وارد ورزش شده اند و آن هایی که مشکلاتی دارند، چالش برانگیز باشند. با اینحال، شنا کردن به افراد اجازه می دهد خودشان به ورزش بپردازند و همین موضوع برای تازه کاران مفید خواهد بود.

افراد می توانند در هر سنی به یادگیری شنا بپردازند و استخر شنا برای افراد مبتدی و افرادی که ترجیح می دهند به آرامی شنا کنند به خوبی طراحی شده است.

4- یک مهارت کاربردی است

مزیت یادگیری امن شنا می تواند فراتر از تناسب فیزیکی و بهبود شرایط روحی باشد. در برخی از موارد استفاده از چنین تمرینی می تواند زندگی افراد را نجات دهد.

5- کمک به بهبود مشکلات در افراد آسیب دیده

داشتن آسیب یا بیماری همچون آرتروز می تواند انجام تمریناتی با تاثیر بالا را دشوار سازد. از آنجایی که آب به خوبی از عضلات پشتیبانی و حمایت می کند، شنا کردن برای این افراد بسیار موثر خواهد بود.

6-مناسب برای افراد با ناتوانی جسمی

ناتوانی جسمی می تواند شرکت در برنامه های ورزشی را محدود سازد. از آن جایی که آب مقاومت و حمایت خوبی در اختیار افراد قرار می دهد، می توان از آن در بیشتر شرایط جسمی استفاده کرد. شنا کردن می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد و باعث بهبود مهارت های اجتماعی گردد. به همین خاطر افرادی که ناتوانی ذهنی یا جسمی دارند هم می توانند از آن نفع ببرند.

7-افزایش سوخت و ساز کالری

شنا کردن می تواند یک روش عالی برای سوزاندن کالری باشد. مقدار کالری سوزانده شده به وزن و شدت شنا بستگی دارد.

8-کمک به تنفس در افراد مبتلا به مشکلات تنفسی 

شنا کردن علاوه بر تقویت سیستم قلبی عروقی می تواند ظرفیت ریه ها را افزایش دهد و کنترل بر روی تنفس را بهبود ببخشد. محیط مرطوب داخل استخر می تواند نشانه های بیماری های تنفسی مانند آسم را بهتر کند. البته برخی از مطالعات نشان می دهد مواد ضدعفونی کننده موجود در استخر ممکن است برخی از نشانه های این بیماری را بدتر نماید.

9-بهبود علائم ms

آب می تواند عضلات بدن را تقویت کند و شرایط افرادی که با ام اس دست و پنجه نرم می کنند را بهبود ببخشد.

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افراد مبتلا به ام اس بعد از شرکت در جلسات ۲۰ هفته ای شنا، و یا استفاده از استخر آب درمانی کاهش درد خوبی را تجربه کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه، خستگی و افسردگی مرتبط با ام اس را هم کمتر تجربه کرده بودند.

10-شنا در بارداری

از دیگر مزایای شنا برای بارداری است. شنا یکی از اشکال توصیه شده تمرینات ورزشی برای زنان باردار است. افزایش وزن می تواند در طول بارداری به درد عضلات و مفاصل منجر شود. شنا در افراد باردار از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا آب می تواند از این وزن حمایت کند. اینکار به ایجاد حس آرامش و در عین حال تناسب اندام کمک می نماید. اگر باردار هستید قبل از هر کاری با پزشک مشورت کنید. شاید شرایط شما برای انجام تمرینات شنا مناسب نباشد.

فواید شنا برای کاهش وزن

شنا باعث کاهش استرس و افزایش عزت نفس می شود. طبق تحقیقی که توسط موسسه ی اسپیدو از ۴۰۰۰ شناگر انجام شده ، ۷۴% انها موافق این موضوع بودند که شنا استرس و تنش را کاهش میدهد. ۶۸% آنها اذعان داشتند که بودن در آب باعث میشود که حس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند و ۷۰% اعلام کردند که بعد از شنا ذهنشان آماده و بازسازی شده است.

شنا از طریق سوزاندن ۳۶۷ کالری بعد از ۳۰ دقیقه شنای پروانه که حتی بیشتر از راه رفتن، دوچرخه و حتی دویدن می باشد به مدیریت وزن کمک زیادی میکند و باعث مصرف کالری میشود و در نتیجه تأثیر به سزایی در کاهش وزن خواهد داشت.

شنا مود شما را تغییر میدهد. یک مطالعه ی دیگر ما در استخر قیطریه مجموعه رشد سوبا نشان میدهد که برای شناگران مهم نیست که در معرض چه میزان از تنش، افسردگی، خشم و کلافگی در هنگام شنا کردن بوده اند. مقاومت بین مولکولی آب ۴۴ بار بیشتر از هواست. و این بدان معناست که شما زمانی که در آب هستید باید بیشتر تلاش کنید تا بتوانید حرکت کنید. این مثل ورزش کردن با وزن بالا و یا با دستگاه های ورزشی، بدون نیاز به صرف هزینه های گزاف برای تقویت عضلاتتان است . به همین خاطر شنا ورزشی مقرون به صرفه‌ای میباشد که تأثیر زیادی روی عضلات بدن دارد.

وزن بالای شما در شنا کردنتان تاثیری ندارد. زمانیکه شما در حال شنا کردن هستید فقط ۱۰% وزن خود را احساس میکنید این مزیت باعث می‌شود با سهولت بسیار بالا در جابجایی و کمترین فشار به استخوانها، مفاصل و عضلات خود ورزش کنید . شنا نسبت به سایر ورزشها ریسک پائین‌تری را در صدمات احتمالی وارد شده از ورزش دارد.

شنا کیفیت خواب شما را بهتر میکند. طبق بررسی های انجام شده توسط موسسه ی بین المللی بررسی خواب مشخص شده است که کسانی که تحت تمرینات سنگین مثل شنا قرار دارند، تقریبا دو برابر دیگران خواب شب بهتری داشته اند. آنها کمترین گزارش مشکلات خواب، مانند بی خوابی و یا خیلی زود از خواب بیدار شدن را اعلام کردند.

شنا ورزش بدون تعریق است، شما بعنوان یک شناگر، هرگز احساس گر گرفتگی و یا عرق نمیکنید و بدین دلیل می‌باشد که آبی شما رو احاطه کرده که مدام شما را خنک نگه میدارد. از اینرو خستگی زودرس نخواهید داشت و در عوض در مدت زبان برابر انجام تمرینات شنا و دیگر ورزش های هوازی میزان بیشتری کالری از شما خواهد سوخت.

نتیجه گیری

شنا کردن به سوزاندن کالری کمک می کند و باعث کاهش وزن می شود. این تمرین ورزشی عضلات و سلامت کلی بدن را بهبود می بخشد. شنا با درگیر کردن گروه های عضلانی مختلف و سیستم قلبی عروقی می تواند یک تمرین ورزشی عالی برای شما باشد.

همچنین شنا خطر ابتلا به بیماری را کاهش میدهد. نه تنها شنا دوست دار سلامت قلب شماست و شکل بسیار مناسبی برای تمرینات هوازی برای قلب شماست حتی نشان داده که کنترل کننده ی سطح قند خون، فشار خون و کاهش دهنده ی کلسترول بد خون شما نیز هست. حتی شما با شنا کردن مانع از ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲، بیماریها و سکته قلبی میشوید.