ورزش بادی پامپ و فواید آن

ورزش بادی پامپ و فواید آن

ورزش بادی پامپ BODY PUMP

رشته‌های ورزشی در پی تحقیقات و بر اساس پاسخ به نیاز‌هایی که در طی این تحقیقات کشف شده‌اند به وجود آمده‌اند. برای مثال رشته آیروبیک در پاسخ به تحقیقاتی که نشان می‌دهند فایده افزایش ضربان قلب، عموماً سلامت قلبی تنفسی است، ابداع شده است. دقیقاً ورزش بادی پامپ نیز به همین صورت پدید آمده است و فایده ورزش بادی پامپ تحرک بالای این ورزش است. این رشته امروز بسیار محبوب شده و در اغلب باشگاه های ورزشی دوره هایی در ساعت های مختلف برگزار می شود. اگر شما تا به حال اسم این رشته ورزشی را نشنیده‌اید، باید بدانید که قبل از هر چیزی این رشته برای افرادی مانند شما ابداع شده است. چرا که افرادی که دارای تحرک اندک یا بی‌تحرکی هستند، در کل بسیار کم تمایل به انجام تمرینات ورزشی را دارند. این برنامه تمرینی شامل تمرینات مقاومتی سبک است که در عین حال سبب تقویت عضلات شما می‌شود، بدون آن که عضلات تان را خیلی حجیم کند.

بادی پامپ (Body Pump) چیست؟

بادی پامپ ورزشی هوازی-قدرتی است که در آن از هالتر برای انجام تمرینات قدرتی و استقامتی استفاده می‌کنند. در طول کلاس از موزیک‌های پر هیجان و انگیزش دهنده استفاده می‌شود که قدرت و کارایی را چند برابر می‌کند. بادی‌پامپ تمریناتی بسیار مفرح و البته سخت هستند که ضربان‌قلب را بالا برده، روی کلیه قسمت‌های بدنتان کار می‌کنند و کالری بسیار بالایی می‌سوزاند.

یک توضیح پایه‌ای و مختصر درباره برنامه‌های ورزش بادی پامپ

۱- ۶۰ دقیقه تمرین با دمبل اما به شیوه‌ای متفاوت است. بیشتر از آن که بر تمرینات سنگین مقاومتی تمرکز کند، تمرینات بر پایه تعداد تکرارهای بیشتر و استفاده از وزنه‌های سبک‌تری است. فایده ورزش بادی پامپ با این فلسفه این است که در اثر تکرار زیاد آنقدر عضلات‌تان خسته شود تا رشد نکند اما تقویت شود.

۲- شما ۵ یا ۶ حرکت را در هر جلسه تمرین می‌کنید، اما با تکرارهای بسیار زیاد. در کل جلسه تمرینی با ۸۰۰ تکرار در ۶۰ دقیقه به اتمام می‌رسد. این تمرینات اصلاً ترسناک و یا شدید نیستند، چون وزنه‌های مورد استفاده تان بسیار سبک است، در نتیجه به تمرینات عادت می‌کنید!

۳- موسیقی عنصر اصلی در ورزش بادی پامپ است. تمام تمرینات همراه با موسیقی بر پایه ضرب‌های آهنگ است. برنامه اصلی به تدریج پیشرفت می‌کند و معمولاً مربیان ما برای هر مرحله موسیقی خاصی را در باشگاه ورزشی رشد اختصاص می‌دهند.

۴- معمولاً این رشته ورزشی به صورت گروهی انجام می‌شود. اجرای ۶ حرکت در هر جلسه تمرینی ایده‌آل است. ۲ بار در هفته انجام حرکات بادی پامپ توصیه می‌شود. این ۶ حرکت شامل اسکوات، پرس سینه، ددلیفت، بردن وزنه به بالای سر، لانچ، جلو بازو همراه با چرخش است. برای رسیدن به ۸۰۰ تکرار، هر حرکت باید ۱۲۳ بار تکرار شود. مسلما افراد مبتدی کمتر از این تعداد را اجرا خواهند کرد.
همانطور که ذکر شد تحقیقات بر فواید برنامه تمرینی بادی پامپ تاکید دارند، برای مثال طبق تحقیقات دانشگاه سائوپائولو بر روی شرکت کنندگانی که این رشته ورزشی را ۲بار در هفته برای ۱۲ هفته انجام دادند، مشخص شد که با انجام این تمرینات تغییرات مثبتی در وزن افراد، توده بدنی، قدرت عضلانی و استقامت آن‌ها ایجاد شده است. بر پایه این مطالعات، می توان گفت فایده ورزش بادی پامپ این است که دقیقاً همان چیزی است که شما از اجرای تمرینات خود انتظار دارید و با انجام این تمرینات، تغییراتی در درون‌تان به وجود خواهد آمد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

فواید ورزش بادی پامپ

افزایش چربی سوزی

بسته به اینکه چقدر فعال هستید، کالری مصرفی مورد نیاز روزانه‌تان بین ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری متغیر است. بنابراین اگر می‌خواهید وزن کم کنید و کالری مصرفی خود را بدون تغییر حفظ کنید، شما می‌توانید ۱/۳_۱/۴ میزان کالری دریافتی خود را با انجام ۶۰ دقیقه ورزش بادی پامپ بسوزانید. روند کاهش وزن آهسته خواهد بود، چون تمرینات توصیه شده ۲بار در هفته است.
این کلاس‌های گروهی، شامل جلساتی ۳۰، ۴۵ و یا ۶۰ دقیقه‌ای هستند و بزرگ‌ترین امتیازشان، تمرین کل بدن می‌باشد؛ یعنی روی تمام گروه‌های اصلی عضلانی کار می‌شود.

افزایش قدرت عضلانی

یکی از فواید ورزش بادی پامپ که بسیار فوق العاده است این است که شما مجبور نیستید برای اینکه بازوهای قوی داشته باشید، عضلات خود را حجیم کنید، در واقع درشت بودن عضلات ربطی به میزان قدرت آن‌ها ندارد.

افزایش توده استخوانی

فعالیت‌هایی که در کلاس‌ بادی پامپ انجام می‌شود، می‌تواند باعث افزایش توده استخوانی شود. بادی پامپ استخوان‌های شما را قوی کرده و می‌تواند باعث کاهش احتمال پوکی استخوان شود.

افزایش استقامت بدن

از دیگر فایده های بادی پامپ افزایش استقامت بدن است. بادی پامپ در نهایت بعد از سلسله تمرینات قدرتی و تمرکز بر روی اصل شرطی سازی عضلات جهت رسیدن به نتیجه، بر روی استقامت قرار می گیرد. اعضای کلاس گستره مختلفی از حرکات را استفاده می کنند، مقاومت‌های سبک تا متوسط و تکرارهای زیاد در هر تمرین.

بهبود عملکرد قلب و عروق

از دیگر مزایای بادی پامپ و انجام تمرینات آن می توان اشاره کرد به اینکه می‌تواند برای سیستم قلبی و عروقی مفید باشد. نگه داشتن بدن در یک سطح بالایی از شدت برای مدت زمان معینی از کلاس، نیازمند یک سیستم قلبی و عروقی خوب می‌باشد. تکرار تمرینات و کلاس‌ها باعث افزایش اثر بخشی و بهبود این سیستم و استقامت قلبی و عروقی می‌گردد.

کلاس بادی پامپ رشد