پیلاتس ورزشی برای تقویت مغز و لاغری

پیلاتس ورزشی برای تقویت مغز و لاغری

پیلاتس و کاهش وزن

یکی دیگر از سوالاتی که در حوزه ورزش پیلاتس برای ورزشکاران پیش می آید این است که آیا ورزش پیلاتس سبب لاغری می شود و یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تمرینات پیلاتس به شما کمک می کند در وزن مناسبی بمانید اما به اندازه ی ورزش های هوازی مانند دوین و یا ایروبیک در کاهش وزن مؤثر نیست.

علت این موضوع این است که در پیلاتس نسبت به این ورزش ها در طول ترمینات کالری کمتری سوخته می شود، از این رو لاغری به سرعت اتفاق نمی افتد. پس اگر هدف شما از انتخاب پیلاتس لاغری است توصیه می شود حتما این ورزش را کنار ورزش های دیگری مااند استفاده از تردمیل یا دوچرخه سواری و برنامه های غذایی سالم استفاده کنید.

پیلاتس به شما کمک می‌کند تا عضلات خود را به ویژه در ناحیه مرکزی بدن، تقویت کرده و افزایش دهید. این تمرینات بدن شما را شکل می‌دهد و ظاهر بی نظیری برای شما به ارمغان می‌آورد. از آنجا که قامت صاف و کشیده، شکم تخت و سینه‌ی ستبر چیزی است که اکثر ما در تلاش برای رسیدن به آن هستیم، پیلاتس و لاغری شکم بهترین انتخاب‌ها است.

در واقع ما برای از دست دادن وزن اضافی، به توانایی فیزیکی برای انجام تمرین نیاز داریم. بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند و اندام موزونی ندارند، عضلاتشان تحلیل رفته و توده چربیشان به توده عضلانیشان غالب است، لذا ممکن است دچار زانو درد، کمر درد، درد گردن و غیره باشند، اما پیلاتس به این دسته از افراد کمک می‌کند تا نیروی مورد نیاز برای انجام تمرینات را فراخوانی کنند، هسته مرکزی بدن را تقویت کنند و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. پیلاتس به آسانی شما را قادر به انجام تمرینات بیشتر می‌کند.

اگر به دنبال کاهش یا افزایش وزن هستیم، انجام هیچ ورزشی به تنهایی کارساز نخواهد بود. اگر سبک زندگی را اصلاح نکنیم هرگز به تناسب و سلامت نخواهیم رسید. بدن یک سامانه هوشمند است یک کل نظام‌دار، برای رسیدن به تناسب و تعادل، تغذیه و خواب مناسب از اهمیت بیشتری نسبت به فعالیت بدنی برخوردارند. ضمن اینکه ژنتیک یا صفات و ساختمان بدنی که با آن متولد می‌شویم در ترکیب بدن ما بسیار تاثیرگذار است و تعیین‌کننده ساختار توده بدنی ما است.

همین حالا اقدام کنید و کلاس مناسب خود را بیابید

 

پیلاتس به شما کمک می‌کند تا به تناسب رسیده و موزون شوید، این تمرین‌ها به شکل محسوسی موجب کاهش درصد چربی بدن و در عین حال افزایش توده عضلانی شما می‌شود در نتیجه شکل بدن‌تان را تغییر می‌دهد و آن را یکپارچه می‌کند، حتی اگر عدد روی ترازو تغییر نکند، لباس‌های شما بهتر به بدن‌تان می‌نشیند، چه اضافه وزن داشته باشید چه کمبود وزن با این تمرینات به وزن طبیعی خواهید رسید، اما دقیقا چقدر و چگونه بستگی به تیپ‌بدنی، نوع تمرین، تغذیه، خواب و تسلط مربی شما دارد.

برای اثبات امکان لاغری با پیلاتس در سال 2017 آزمایشی به مدت 8 هفته روی تعدادی خانم در گستره ی سنی بین 30 تا 50 سال که ورزش پیلاتس انجام می دادند امتحان شد. این آزمایش نتایج زیر را در مقایسه با افرادی که در این مدت هیچ ورزشی نکرده بودند به دنبال داشت:

  • کاهش وزن
  • کاهش شاخص توده بدن
  • کاهش دور باشن و دور کمر
  • فرم دادن به کمر

 اما در توده بدون چربی هیچ تغییری ایجاد نشد. در سال 2015 نیز آزمایشی مشابه انجام شد. در این آزمایش افراد انتخابی خانم های در رده سنی بین 59 سال تا 66 سال بودند. در این آزمایش که 12 هفته طول کشید در ساختار بدنی خانم ها هیچ تغیری ایجاد نشد ولی قدرت بدنی آنها افزایش یافته بود.

پیلاتس و لاغری شکم

یکی از حرکت های مناسب پیلاتس برای لاغری شکم حرکتی است که تاحدودی شبیه به حرکت 100 است. در این حرکت پاها را بالا آورده و زانو را به اندازه 90 درجه خم کنید. شکم منقبض و نفس را بیرون دهید و در همین حالت دستها را بالای سر و پشت سرتان قرار دهید. 

نفس را رها کرده دستها را حالت پرشی بالا آورده و بدن را حدود 45 درجه از زمین بلند کنید

زانوها را راست کنید به طوری که بدن به شکل v دربیاید و دست ها را در کنار زانو قرار دهید. 

دست را روی زمین قرار داده و به آرامی به حالت قبل بازگردید.

این حرکت را 15 بار تکرار کنید.

این حرکت یکی از بهترین حرکات پیلاتس برای لاغری شکم می باشد. 

 

 میزان کالری سوزی با ورزش پیلاتس

برای محاسبه مقدار کالری که در پیلاتس (پیلاتس مت یا زمینی و پیلاتس ریفورمر) سوخته می شود یک سری پژوهش انجام شده است. این پژوهش ها نشان می دهد که مقدار کالری سوزانده شده به شرایط بدنی خود شخص، وزن فعلی او و همچنین شدت ورزش بستگی دارد؛ بنابراین به این موضوع نمی توان به عنوان یک راهنمای قدم به قدم و اثبات شده نگاه کرد. اما واضح است که در مقایسه با دیگر ورزش ها، پیلاتس ورزش مناسبی است اما بهترین ورزش برای کالری سوزی نیست.

نتیجه ی این پژوهش برای فردی با وزن 55 کیلو و مدت زمان متوسط 50 دقیقه ورزش، سوخت حدود 175 کالری برای ورزش نسبتا آرام برای افراد مبتدی و 250 کالری در ورزش سخت تر برای افراد حرفه ای بود. این یعنی هرچقدر در پیلاتس ضربان قلب بالاتر برود کالری بیشتری سوخته می شود.  اما باید بدانید که برای کم کردن ۴۵۰ گرم وزن باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانید.

 برنامه تمرینی کاهش وزن با پیلاتس

 حال اگر مصم هستید و قصد کاهش وزن دارید لازم است توضیحاتی را در این زمینه مطالعه کنید.

  • اگر فردی مبتدی هستید و به تازگی ورزش پیلاتس را آغاز کرده اید، توصیه می شود حداقل هفته ای 2 تا 3 مرتبه تمرین را در برنامه تمرین پیلاتس خود بگنجانید. علاوه بر این از کلاس های پیشرفته تری مانند یوگالتس که ترکیبی از یوگا و پیلاتس است و در کلاس پیلاتس باشگاه رشد دوره های آموزشی آن وجود دارد استفاده کنید و یا کلاس ترکیبی بوکس و پیلاتس به اسم پیلوکسینگ و کلاس ریفورمر را استفاده نمایید.میزان کاهش وزن در این دوره ها بیشتر از کاهش وزن با پیلاتس زمینی است.
  • اگر می خواهید وزن کم کنید برای رسیدن به نتایج بهتر چند بار در هفته در این کلاس های ترکیبی شرکت کنید به علاوه می توانید به طور متناوب یک روز درمیان، با ورزش های قدرتی و هوازی نیز تمرین کنید. ترکیب پیلاتس با ورزش های قدرتی و هوازی به اضافه برنامه غذایی سالم برای فرم دادن به عضلات و رسیدن به اهداف کاهش وزن روش موثری است. اگر هدف شما از پیلاتس و لاغری شکم است که نوع ورزش ترکیبی را نیز باید متناسب با این هدف انتخاب کنید. 
  • در مورد پیلاتس و لاغری باید گفت که پیلاتس با تمرین هایی که دارد باعث بهتر شدن فرم بدن، حجم گرفتن عضلات و فرم گرفتن عضلات می شود. در نتیجه گاهی ممکن است کاهش وزنی با پیلاتس برای شما رخ ندهد اما ظاهر بدن به نظر می رشد که وزن کم کرده اید؛ زیرا هنگامی که عضلات فرم می گیرند لاغر به نظر می رسید حتی اگر وزن کم نکرده باشید. ورزش پیلاتس برای تغییر سایز بدن و ارتقاء عضلات در شکم، پشت و ران مناسب است. فرم گرفتن بدن علاوه بر ایجاد زیبایی اندام در بهبود مشکلاتی بدن نیز کمک می کند. درمان درد کمر با استفاده از پیلاتس به علت تأثیر ثابت شده ی آن حتی در مراکز فیزیوتراپی نیز به بیماران توصیه می شود.
  •  مانند هر نوعی از ورزش، نتیجه ای که از پیلاتس بدست می آورید بستگی به تلاش شما دارد. اینکه در این زمینه چقدر ورزش می کنید، چقدر در طول آن ورزش ها تلاش می کنید، شدت کلاسی که می روید، هر چند وقت یکبار به کلاس می روید و غیره، همگی عوامل مهمی می باشند. بنابراین اگر شما در یک سطح باقی مانده اید، نشانه ی این است که همان ورزش دو ماه قبل را انجام می دهید و تنها هفته ای یک بار به کلاس می روید، بنابراین ممکن است بهترین نتیجه را نبینید.
  • این موضوع که کدام ورزش بهتر از همه است، بسته به نتیجه ای که می خواهید بدست آورید و مقدار وزنی که می خواهید از دست بدهید دارد. اگر هدف شما این است که خوش هیکل شوید، ورزش پیلاتس می تواند همان چیزی باشد که بدنبالش هستید. اما اگر می خواهید ۵۰ کیلوگرم کم کنید، ممکن است این ورزش به تنهایی کافی نباشد.
  • با توجه به نکته ی بالا اگر همین حالا هم وزن زیادی دارید، پیلاتس می تواند نقطه ی شروع خوبی باشد. ورزش بیش از حد می تواند برای مفاصل و پشت شما نامناسب باشد؛ زیرا بدن شما همین حالا هم برای وزن زیادی که دارید، فشار بالایی را تحمل می کند و از آنجایی که پیلاتس به آرامی و با کنترل انجام می شود و خیلی از حرکت های آن بر روی زمین انجام می شود برای شروع مناسب تر است.
  • رژیم غذایی، در کاهش وزن نقش مهمی ایفا می کند. همیشه برای کاهش وزن، یک رژیم سالم، متعادل و مناسب را با هر ورزشی که انجام می دهید همراه کنید.