پیلاتس چه فوایدی دارد؟

پیلاتس چه فوایدی دارد؟

پیلاتس pilates امروزه در جوامع مختلف بسیار طرفدار پیدا کرده است. طرفداران این ورزش در دسته ی خاصی از جنس  و یا سن قرار ندارند. ورزشی برای ایجاد تناسب در اندام ها و بهبود عوارض و مشلات عضلانی است. تمرینات پیلاتس بر ایجاد توازن و به منظور پیشرفت بدن متمرکز است.

همانطور که در مقاله پیلاتس پیست به تاریخچه پیلاتس اشاره شد، توسط ژوزف پیلاتس پایه گذاری شد که بعد از مرگ او و به افتخارش پیلاتس نام گذاری شد.

ورزش پیلاتس دارای تمرینات آرام و نرمی است که بدون اینکه عضلات را حجیم کند و یا برعکس باعث تحلیل آن ها شود، باعث قدرتمند شدن و منعطف شدن تمام اندام های بدن می شود. در این ورزش با انجام حرکاتی که تعادل و ه9ارمونی را به بدن باز می گرداند توانایی افراد را در هر سنی بالا می برد.

از دلایل محبوبیت زیاد این ورزش این است که ورزشکاران این رشته قادر به انجام حرکات آن چه در خانه و چه در باشگاه هستند و نیاز به تجهیزات خاص و یا گران قیمتی برای انجام ان در منزل نیست. حرکات آن برای ورزشکاران در هر سطحی، چه ورزشکاران حرفه ای و چه ورزشکاران مبتدی مناسب می باشد. خانم های خانه دار و یا خانم ها و آقایان کارمند و پرمشغله نیز می توانند حرکات این ورزش را طبق برنامه ای از پیش تعین شده و به صورت مرتب انجام دهند و نتیجه ی مثبتی از آن بگیرند. یک بدن متناسب و متوازن، صاف و کشیده نتیجه ی انجام مستمر و مرتب این ورزش برای ورزشکاران در این رشته می باشد.

اصول اولیه در انجام حرکات پیلاتس

هنگام انجام حرکات پیلاتس چه در خانه و چه در باشگاه پیلاتس دقت باشید که یک سری از نکات را به درستی و دقت انجام دهید. این اصول عبارتند از:

  • آرامش خود را حین انجام حرکات حفظ کنید. از فواید ورزش پیلاتس همین ایجاد آرامش است، پس با انجام حرکت با سرعت زیاد ذهن و بدن خود را از این فایده محروم نکنید.
  • داشتن تمرکز در انجام حرکات از اصول اولیه و الزامات آن است. سعی کنید محیطی که در آن ورزش می کنید تا حدامکان خلوت باشد؛ زیرا هرچه محیط اطرافتان شلوغ تر باشد امکان تمرکز کمتر خواهد بود.
  • در انجام حرکات، در جهتگیری مناسب بدنتان دقت داشته باشید. یعنی در حرکات ایستاده و یا نشسته ستون فقراتتان را تا جایی که ممکن است کشیده نگه دارید؛ به ضعیت قرارگیری پاها دقت داشته باشید. گردن کشیده و ریلکس و آرام باشد.
  • همانطور که قبلا به صورت مفصل در مورد نحوه صحیح نفس کشیدن در پیلاتس صحبت کردیم، سعی کنید به صورت عمیق و کامل نفس بکشید. ریتم دم و بازدم را هنگام حرکات برای رساندن اکسیژن کافی به عضلات و مغز رعایت کنید.
  • مرکز ثقل بدنتان را پیدا کنید و در انجام حرکات آن را در نظر داشته باشید. این مرکز ثقل باید در میانه بدن یاشد.

pilates

فواید پیلاتس

  • بالا بردن توان ذهنی و افزایش هوشیاری

یکی از فایده های پیلاتس ایجاد هماهنگی بین ذهن و روح است. به این صورت که اصول اولیه در انجام حرکات پیلاتس ایجاد تمرکز و دقت به جزئیات، تنفس صحیح و کنترل حرکات و بدن است. به این ترتیب با تمرکز بر حرکات ورزش در پیلاتس کم کم می توانید افکار منفی را از ذهن خود دور کرده و به این صورت توان ذهنی خود را بالا ببرید.

از جمله اثراتی که ورزشکاران این رشته در دستیابی به آن بعد از جلسات متمادی صحه می گذارن رسیدن به همین آرامش درونی و هماهنگی است که کسب می کنند.

  • تقویت سیستم گردش خون

با انجام حرکات پیلاتس سیستم گردش خون تثبیت شده و خون بیشتر و در نتیجه اکسیژن بیشتری به عضلات می رسد. عضلات در نتیجه اکسیژن گیری مناسب فعال شده، عروق لنفاوی به خوبی فعالیت خود را انجام داده که نتیجه ی آن آزادسازی هرمون های آرام بخش و تقویت سیستم ایمنی بدنی می باشد. به این ترتیب مقاومت بدن افزایش یافته و راحت تر می تواند در برابر بیماری ها مقاومت کند.

  • پیلاتس راهی برای بهبود و کاهش دردهای مزمن و صدمات مفصلی

پیلاتس یا ایجاد تعادل در بدن باعث می شود دردهایی که ناشی از استفاده ی اشتباه از عضلات و اندام های مختلف بدن است، کاهش پیدا کرده و یا حتی بهبود پیدا کند. راه حل هایی برای دردمان کمر درد و دردهای مزمنپشت و یا زانو وجود دارد که بوسیله ی ترکیب کردن این تمرینات تعادل به بدن و عضلات تنه بازگشته و وضعیت جسمانی تا حدبسیار قابل قبولی بهبود پیدا می کند.

از سوی دیگر حرکات ورزش پیلاتس بسیار آرام بوده و تقریباً همه ی حرکات آن به صورت نشسته و یا خوابیده انجام می شود و مانند ورزش هایی که نیاز به جهش، پرش و یا طی مسافت زیاد به صورت دو و یا پیاده روی دارند سبب ایجاد مشکلات مفصلی نخواهد شد و حتی در صورت ایجاد این مشکلات در بهبود آن نیز کمک خواهد کرد.

  • بهبود وضعیت ایستاده بدن و برطرف کردن نقایص

امکان ایستایی بدن با عضلات قوی امکان پذیر می شود. با انجام حرکات ویژه ی پیلاتس به مرور زمان بدن آماده تر شده، به هارمونی می رسد و نقایص نوع ایستادن نیز رفع می شود و برای فرد فرمی از قامت کشیده را سبب می شود. با  مشاهده وضعیت بدنی ورزشکاران پیلاتس می توانید به خوبی تأثیر این ورزش را در استایل بدنی این افراد ببینید.

  • ایجاد بدنی منعطف

هدف پیلاتس افزایش قدرت و کشیدگی عضلات به روشی بی‌خطر و گسترش دامنه حرکات مفاصل است. منطق حرکات پیلاتس از یوگا متفاوت است اما داشتن جسمی که ارتجاع کافی برای خم و راست شدن را داشته باشد و با جریان زندگی هماهنگ باشد هدفی کاملا واقع بینانه است. پس افزایش انعطاف پذیری از فایده های پیلاتس است که به مرور زمان حاصل می شود.

  • پیلاتس و ایجاد لاغری

انجام تمرینات چنانچه به طور منظم صورت بگیرد، موجب تغییر در بدن شما خواهد شد. همانطور که گفتیم پیلاتس با ایجاد عضلاتی بلند و قوی و باریک‌، موجب هماهنگی و برقراری تعادل بین عضلات شده؛ در نتیجه فرم و ایستادگی زیباتر بدن، راه رفتن بهتر و حس خوب درونی و بیرونی برای فرد حاصل می‌شود. اگر هدفتان کاهش وزن باشد قانون اصلی همان سوزاندن کالری بیشتر نسبت به دریافت آن است، اما پیلاتس به عنوان شیوه‌ای برای کسب آمادگی جسمانی در کل بدن به کاهش وزن هم می‌تواند کمک کند. هنگام انجام این ورزش در کنار اروبیک، پیلاتس در نقش ابزاری برای هماهنگ کننده عمل می‌کند.

  • افزایش قدرت بدنی بدون بزرگ شدن عضلات

در حرکات پیلاتس به آرامی انجام می شود و حرکات سنگینی که باعث پاره شدن عضلات شود ندارد. در این حرکات با تمرین های انقباظی طول ماهیچه ها منقبظ می شود. این انقباظ در ماهیچه ها سبب قوی شدن عضلات و در عین حال لاغر شدن عضلات نیز می شود. این فایده ی ورزش پیلاتس بیشتر برای افرادی قابل توجه است که تمایلی به ایجاد عضلات بزرگ و نمایشی که با سایر بخش های بدن هماهنگ نیستند، ندارند. در ورزش پیلاتس کل بافت های بدن تحت تأثیر قرار می گیرد و عضلات را به صورت هماهنگ قوی کرده و رشد می دهد.

 پیلاتس برای چه کسانی مفید است

  • ورزشکاران سایر رشته ها که در طول ورزش دچار صدمه شده اند.
  • برای تمام افراد در هر رشته و شغلی که نیاز به داشتن بدنی خوش استایل و زیبا دارند.
  • زنان و مردان در هر رده ی سنی و حتی سالخوردگانی که علاقمند به بهبود وضعیت جسمانی و پرورش اندام دارند.
  • افراد دارای دردهای مزمن کمر، زانو و پشت به صلاحدید پزشک متخصص.
  • افرادی که در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری های روانی ناشی از خستگی.

انجام پیلاتس

اساس حرکات پیلاتس بر حدود 500 تمرین قرار دارد که وضعیت بدن، حرکت و تنفس را درگیر می کند. تمام ماهیچه ها گاهی اوقات نیاز دارند که به تناوب در ترکیب های غیرمعمول قرار گیرند. هر سانس تمرین پیلاتس عموماً 60 دقیقه طول می کشد. متد پیلاتس می تواند به عنوان ورزش اصلی، تمرین تکمیلی برای یک ورزش دیگر و یا به عنوان روش توانبخشی به کار گرفته شود. همه می توانند پیلاتس انجام دهند. شیوۀ پیلاتس هم ورزشکاران حرفه ای در سطوح بالا و هم افراد بی تحرکی را که آرزوی تناسب اندام دارند را فرا می گیرد.