تنیس، ورزشی برای تمام فصول زندگی

تنیس، ورزشی برای تمام فصول زندگی

تنیس، ورزشی برای تمام فصول زندگی

تنیس، ورزشی است که به یک دامنه سنی خاص محدود نمی شود و شروع آن از سنین پایین (حدودا 4 سالگی) و زمان پایان آن بدون تاریخ سنی می باشد. افرادی که در باشگاه ورزشی رشد تمرینات ورزش تنیس را انجام می دهند در همه ی رده ی سنی از کودکان 5 ساله تا افراد در سن 60 سال را شامل می شود. 
از مهمترین فواید ورزش تنیس، سوزاندن چربی، افزایش سوخت و ساز بدن، افزایش هماهنگی عصبی، عضلانی (برای مثال افزایش هماهنگی چشم و دست) و جذب ویتامینD می باشد. تنیس، یک ورزش راکتی محبوب در جهان است که به افزایش قدرت و استقامت عضلانی در فرد کمک می کند.
به صورت خلاصه به فواید آن اشاره می نماییم:
1. تنیس به فرد کمک می کند تا چربی های بدن را بسوزاند. در هر 45 دقیقه تمرین تنیس حدود 600 کالری سوزانده می شود و نیز تنیس با عملکرد خود در افزایش کارایی قلبی- عروقی فرد تاثیر گذار می باشد.
2. تنیس شامل حرکات کوتاه مدت و شدید است. در این ورزش فرد حرکات شدیدی را انجام می دهد با فواصل زمانی استراحتی چند ثانیه ای که این نوع تمرین به افزایش توانایی اکسیژن رسانی عضلانی- ماهیچه ای و در نهایت افزایش قدرت و استقامت در فرد منتهی می شود.
3. به دلیل استفاده مکرر از چشم در مسیریابی توپ و استفاده از عضلات در تمرین تنیس، افزایش هماهنگی در سیستم عصبی-عضلانی، چشم و دست به وجود می آید.
4. باتوجه به این مساله که ورزش تنیس معمولا در زمین هایی با فضای باز انجام می شود، در جذب ویتامینD در بدن تاثیر به سزایی دارد. .

زمین تنیس رشد  باشگاه تنیس در فرمانیه

 سیستم های انرژی زایی در بدن

3 سیستم انرژی زایی در بدن به شرح زیر می باشد:
1. سیستم فسفاژن (1 تا 10 ثانیه)
2. گلیکولیز بی هوازی یا اسید لاکتیک (10 تا 60 ثانیه)
3. سیستم هوازی (بیشتر از 60 ثانیه)
ورزش تنیس شامل یک سری حرکات تکرار شونده،کوتاه مدت و انفجاری است، در نتیجه بیشترین میزان انرژی خود را از سیستم بی هوازی کسب می کند. وجود میزان مناسبی از کربوهیدرات در بدن ورزشکار لازم می باشد تا تامین کننده انرژی مورد نیاز او باشد. با افزایش زمان تنیس سیستم انرژی زایی بدن به سمت سیستم هوازی می رود. بدن آماده و توانایی بازیکن در سیستم هوازی سبب می شود، اکسیژن رسانی در فرد بهتر انجام شده و میزان تجمع اسید لاکتیک کاهش یافته و در نتیجه آن ایجاد خستگی در فرد به تاخیر بیافتد .

کالری سوزی و تمرین ورزشی

یک کالری برابر است با مقدار انرژی که دمای یک گرم آب را یک درجه سانتی گراد افزایش می دهد. برای کم کردن یک کیلوگرم از وزن بدن، باید 700 کالری سوزانده شود. سالم ترین حالت کاهش وزن، کاهش وزن به میزان نیم کیلوگرم در هفته می باشد. متابولیسم پایه (BMI) میزان انرژی استراحتی فرد می باشد که این میزان تقریبا 60 درصد از کالری دریافتی فرد در روز را می سوزاند. میزان متابولیسم پایه به عواملی مانند توده بدون چربی، سطح رویه بدن، سن، درجه حرارت، فشارهای روانی و هورمون ها وابسته است. فعالیت بدنی میزان متابولیسم پایه در فرد را افزایش داده و در نتیجه میزان کالری سوزی را بالا می برد. فعالیت بدنی خود وابسته به دو فاکتور مدت و شدت می باشد و افزایش این دو فاکتور به افزایش کالری سوزی منجر می شود. در کنار فعالیت بدنی، الگوی تغذیه ای مناسب به کاهش وزن در فرد کمک می نماید.

زمین تنیس رشد بهترین زمین تنیس در اقدسیه

 رژیم غذایی متعادل شامل 4 گروه مواد غذایی می شود:

1. گروه گوشت: شامل گوشت قرمز، ماهی، پنیر، لوبیا، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و بوقلمون است.
2. گروه شیر: شامل شیر، کره، ماست، پنیر، بستنی است که در این گروه مواد پروتیینی، چربی و کلسیم یافت می شود.
3. گروه میوه وسبزیجات: که شامل منابع سرشاری از کربوهیدرات و ویتامین ها و مواد معدنی است.
4. گروه نان وغلات: که تامین کننده کربوهیدرات و مقداری پروتیین و ویتامین و موادمعدنی است.
رژیم غذایی متعادل حدود 1500 کیلوکالری را در روز تامین می کند که برای افراد معمولی و ورزشکارانی که شدت و مدت فعالیت بدنی متوسط دارند کافی به نظر می رسد. البته ورزشکارانی هم وجود دارند که به طور متوسط به 3 تا 6 هزار کیلوکالری در روز نیاز دارند.
ورزش های راکتی همچون تنیس در هر ده دقیقه 128 کالری می سوزانند، یعنی به طورمتوسط میزان کالری سوزی در ورزش تنیس 600 تا 950 کالری در ساعت می باشد. همچنین در ارتباط با قوانین و مقررات انجام ورزش تنیس نیز می توانید مقاله ی مرتبط با آن را مطالعه کنید. 

با این حساب فرد با پرداختن به ورزش تنیس می تواند متابولیسم بدن را افزایش داده و میزان قابل توجه ای از کالری دریافتی خود را بسوزاند. تمرین مداوم تنیس به افزایش قدرت و استقامت عضلانی در فرد منتهی خواهد شد.

 

برای رزرو زمین تنیس با ما تماس بگیرید