باورهای غلط در بدنسازی و تغذیه بدنسازی

باورهای غلط در بدنسازی و تغذیه بدنسازی

1- تبدیل چربی به عضله در اثر ورزش

یکی از تصورات اشتباه عموم افراد این است که هرچه در بدنسازی چاق تر باشید و چربی بیشتری داشته باشید افزایش عضله بیشتری خواهید داشت، زیرا چربی بعد از مدتی ورزش کردن به عضله تبدیل خواهد شد. این تصور از پایه اشتباه است زیرا ساختار چربی و عضله  با هم متفاوت هستند و هیچگاه چربی به عضله تبدیل نخواهد شد و بعد از مدتی ورزش کردن چربی ها شروع به آب شدن کرده و سپس عضله به وجود می آید. 

2- استفاده از هرگونه چربی و روغن در رژیم غذایی ممنوع

از قدیم این تصور اشتباه وجود داشت که وجود هرگونه چربی و روغن در مواد غذایی باعث چاقی می شود که بیشتر این تصور ناشی از طرز فکری است که مشاوران تغذیه در ذهن مردم جا انداخته اند. درصورتیکه در یک رژیم غذایی درست به ویژه برای بدنسازان باید انواع چربی های مفید مانند اسیدهای چرب غیر اشباع و روغن های مفید وجود داشته باشد. مهمترین دلیل اصرار  بر وجود این نوع چربی ها در رژیم غذایی این است که وجود چربی ها در تعادل سطح هورمونی بدن نقش اساسی دارند و وجود هورمونها برای ساخت عضلات و سایر عملکردهای حیاتی مهم هستند. انواع روغن های سالم مفید عبارتند از: روغن بادام تلخ، روغن زیتون، روغن ماهی و غیره. 

3- نیازی به خوردن درست نیست، فقط به مکمل نیاز دارید

مکمل ها اسمشان رویشان است، فقط برای تکمیل رژیم غذایی تان هستند.

شما به غذای خوب نیاز دارید. اگر با مکم لها زنده اید یا بیش از حد به آ نها تکیه کرد هاید، در معرض خطر از دست دادن مواد مغذی حیات یای که برای رشد به آ نها نیاز دارید، قرار م یگیرید، که در نهایت به طرز چشمگیری مانع موفقیت شما خواهد شد. مکمل ها برعکس چیزی که تبلیغ می شوند، فقط مکمل و بخش کوچکی از برنامه غذایی تان هستند.

4- استفاده نکردن از هر نوع کربوهیدارت در طول دوره تمرینات بدنسازی

کربوهدرات ها به طور کلی به دو دسته ی کربوهیدرات های با ساختار ساده و ساختار پیچیده تقسیم می شوند. کربهیدارت هایی که ساختار ساده دارند مانند شکلات، قند و غیره در بدنسازی مفید نیستند اما کربوهیدارت های با ساختار پیچیده که در نان، حبوبات و غیره وجود دارند باید در رژیم غذایی بدنسازی به مقدار کافی گنجانده شود. میزان مصرقف این نوع کربوهیدرات ها نیز با توجه به نوع تمرینات، زمان تمرین و رژیم غذایی خود فرد متفاوت است. 

باور اشتباه دیگری که در مورد مصرف کربوهیدرات ها وجود دارد این است که هنگام خواب نباید استفاده شوند، در صورتیکه اگر زمان تمرینات عصر باشد باید بعد از انجام تمرینات و هنگام خواب به منظور ریکاوری بدن کربوهیدارت ها به میزان کافی مصرف شوند. 

میوه ها حاوی قند هستند که یک نوع کربوهیدارت ساده به شمار می رود اما به دلیل ویتامین های موجود در میوه ها نباید آنها را نیز از رژیم غذایی حذف کرد. 

5- استفاده از پروتئین در طول دوره تمرینات بدنسازی

یکی از صحبت هایی که در باشگاه از دوستان مختلف شنیده می شود این است که در طول دوره بدنسازی صرفا از پروتئین ها باید استفاده شود. درست است که میزان مصرف افراد بدنساز در طول دوره تمرینات به این علت که در بافت عضله نیز پروتئین وجود دارد و پروتئین باعث می شود بدن در هنگام هضم غذا انرژی بیشتری مصرف کند باید از افراد عادی بیشتر باشد اما اینکه چیز دیگری جز پروتئین استفاده نشود اصلا درست نیست. 

پروتئین هایی که در طول این دوره به مصرف انها توصیه می شود عبارتند از: انواع آجیل خشک، سینه مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و غیره. بازهم تأکید می کنم که از مصرف زیاد پروتئین جلوگیری کنید چون نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث ایجاد بیماری های مانند نقرس و یا بیماری های کلیوی می شود. 

6- خوردن آب باعث چاقی می شود و تعریق زیاد چربی سوزی کرده و باعث لاغری می شود

بر اساس این طرز فرک افراد در باشگاه بدنسازی تهران لباس های پلاستیکی پوشیده و حتی در بین تمرینات نیز از خوردن اب خودداری می کنند. در صورتیکه ساختار بدن به این صورت است که اگر کمبود هرکدام از مواد حیاتی بدن را حس کند در از دست دادن آن جلوگیری می کند. 

مصرف به اندازه آب باعث می شود بدن به اندازه کافی تعریق کرده و سموم بدن را نیز به همراه خود دفع کند که بدنسازان به دلیل مصرف بیشتر پروتئین و افزایش اوره خون به مقادیر بیشتری از آب نیاز دارند. 

7- بدنسازی در سن بلوغ و استفاده از وزنه سنگین باعث کوتاهی قد می شود

 کار با وزنه موجب تحریک بدن به ترشح هورمون رشد و تراکم استخوانها میشود حتی به اثبات رسیده که در سنین نزدیک به بلوغ کار با وزنه برای پسران موجب ضخامت استخوانها می شود . پس اگر مربی خود را درست انتخاب کنید بدنسازی نه تنها باعث کوتاهی قد نمی شود بلکه  به افزایش قد نیز می تواند کمک کند. 

8- استفاده از دراز و نشست برای کوچک کردن سایز و آب کردن چربی های شکم 

در ورزش لاغری موضعی نداریم و هنگامیکه چربی سوزی می کنیم به صورت هماهنگ و از تمام نقاط بدن کم می شود دوم اینکه دراز نشست هم مانند سایر فعالیتهای بدنسازی جزو دسته بی هوازی است که در این دسته ورزشها بدن از ذخائر گلیکوژن مصرف می کند و برای چربی آب کردن باید ورزشهای هوازی آن هم به صورت طولانی مدت انجام داد. البته در این لحظه ممکن است این تصور اشتباه ایجاد وشدکه صرفا سخت تمرین کرذن باعث لاغری می شود. اما این موضوع را مدنظر قرار دهید که در کنار تمرینات سخت باید رژیم غذایی مناسبی نیز داشت. 

9- قبل از ورزش بدن خود را با ورزش های هوازی گرم کردن

این حرکت کاملا اشتباه است شما انرژی خود را بی جهت هدر می دهید .برای آماده سازی بدن انجام چند حرکت کششی کافی است .

10-چربی سوز مصرف کنیم راحت تر لاغر شویم

98% چربی سوزهای موجود در بازار ،زباله هستند! بهتر است به جای آنها از مخلوط جعفری-لیمو گریپ فروت استفاده کنید. با استفاده از چربی سوزها نه تنها وزن کم نمی کنید بلکه در مواردی نیز باعث افزایش وزن نیز می گردند.

11- استفاده از نوشابه های انرژی زا برای قبل از تمرین 

بر خلاف تبلیغات آن این نوشابه ها به شما بال نمی دهند و از درصد بالائی شکر و طعم دهنده ها و اسید کربنیک تشکیل شده اند برای کسب انرژی قبل از تمرین از کربو هیدراتهای مرکب با شاخص گلیسمیک پائین استفاده کنید تا یک انرژی پایدار و مناسبی در طول تمرین داشته باشید .

12می توانید شکل ماهیچه هایتان را تغییر دهید

این از نظر فیزیکی ممکن نیست. با اینکه میتوانید اندازه ماهیچه هایتان را تغییر دهید و عضلاتتان را حجیمتر کنید، و یا با کاهش چربیهای بدنتان، تفکیک عضلاتتان را بهبود دهید، اما غیر ممکن است بتوانید با تمرینهای خاصی شکل عضلات خود را تغییر دهید. متاسفانه، شما در این زمینه، از لحاظ ژنتیکی محدود هستید.

13- اگر مثل یک بد نساز حرفه ای تمرین کنید، مثل او خواهید شد

پس شما فکر می کنید می توانید با تمرین کردن مثل رونی کلمن، شبیه او بشوید؟

متأسفانه هرگز نمی توانید. رونی از نعمتی ژنتیکی برخوردار است که شما می توانید تنها آن را توی خواب ببینید. اما خبر خوب اینکه صرف نظر از ژنتیک تان؛ هنوز هم می توانید به دستاوردهای بزرگی برسید و به طور باورنکردنیی خوش اندام باشید. هرکسی میتواند خودش را بهبود دهد.

 

باشگاه بدنسازی رشد بهترین باشگاه بدنسازی در شمال تهران

باشگاه بدنسازی رشد بهترین باشگاه بدنسازی درفرمانیه

باشگاه بدنسازی رشد بهترین باشگاه بدنسازی دراقدسیه

 

کلاس بدنسازی رشد